0%


تومور های نخاعی تومور هایی هستند که در ناحیه ی نخاع و ستون فقرات تشکیل می شوند و انواع و دلایل زیادی دارند. یکی از راه های درمانی این بیماری جراحی تومور های نخاع است که توسط جراحان مغز و اعصاب تجویز میشود.

انواع تومور های نخاعی

1.تومور هاي اينترامدولاري (داخل نخاع) كه انواع شايع آن عبارتند از:
آستروستيويا
اپانديمرما
همآنژيو بلاستوما

2.تومورهاي اينترادورال – اكسترامدولاري كه معمولا از ريشه هاي عصبي و پرده هاي نخاع ايجاد مي شود كه شامل:
نورينوما
مننژيوما

3.تومورهاي اكسترادورال كه خارج نخاع و بيشتر مربوط به مهره هاي ستون فقرات هستند كه شايع ترين آنها تومورهاي هستند كه ناشي از تومورهاي بدخيم در ساير نقاط بدن هستند.(متاستاز)

تومورهاي اوليه مهره ها مثل :
استوئيد استئوما
انواع كنددروما
ساركوما
هماآنژيوما

علائم تومور های نخاعی چیست؟

در حالت عمومی، رایج ترین الگوی علائم مربوط به تومور های نخاعی، درد در ناحیه تومور در گردن و یا کمر است و مشکلات عصبی نظیر ضعف و بی حسی در پا و دست ها نیز شایع هستند. همچنین فرد در عادات ادراری و دفع مدفوع نیز با تغییراتی مواجه می شود.

راه های تشخیص تومور های نخاعی

بیمارانی که علائم مشکوک به تومور نخاعی دارند باید به شکل کامل و تخصصی توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرند. این ارزیابی شامل بررسی کامل تاریخچه سلامتی فرد، آزمایش بدنی و عصبی و همچنین آزمایش رادیوگرافی از ناحیه نخاع می شود.

دقیق ترین و پر کاربردترین آزمایش رادیوگرافی در این حوزه، آزمایش ام آر آی ناحیه نخاع است که در آن ممکن است از گادولینیوم داخل وریدی ( یک ماده خاص رنگی که منجر به روشن شدن برخی از تومور ها در بدن می شود) استفاده شود.

جراحی تومور های نخاع

برای هر یک از انواع تومور های نخاع راه درمانی مخصوصی پیشنهاد میشود که در ادامه به آن پرداخته شده است.

1- درمان تومور های ستون فقرات

تومور های ستون فقرات در واقع تومور های استخوان هستند. برخی از این تومور ها به شکل استخوانی و پایه هستند و برخی دیگر نیز متاستاتیک بوده و می توانند در نواحی دیگر از بدن افراد پخش گردند.

در مورد تومور های متاستاتیک باید بگوییم که برداشتن تومور نخاعی نمی تواند سرطان فرد را درمان کند. با این حال، پیشرفت های به وجود آمده در درمان این بیماری ها نظیر جراحی رادیولوژی، جراحی جداسازی و شیمی درمانی تا حد زیادی توانسته اند مشکل افراد با این دسته از تومور ها را برطرف کنند.

جراحی جهت برداشتن فشار از روی نخاع، که به آن عمل جراحی رفع فشار می گویند، شامل برداشتن بخشی از مهره های درگیر با تومور می شود. زمانی که این عمل جراحی و یا خود تومور منجر به از دست رفتن پایداری نخاع شوند، از استخوان های مصنوعی یا ایمپلنت های فلزی جهت بازگردانی پایداری به نخاع استفاده خواهد شد.

2- جراحی تومور های درونی و بیرونی نخاع

بیشتر این تومور ها به کمک حمل جراحی درمان شده و به شکل کامل از بدن خارج می شوند و بیماران معمولا پس از عمل جراحی، مشکلات عصبی بسیار کم و در حد صفر را گزارش می کنند. با این حال، اپیدیمومهای انتهایی فیلوم بزرگ را گاهی اوقات نمی توان به شکل کامل از بدن خارج کرد چرا که به رشته های عصبی نخاع متصل می شوند. درمان به کمک اشعه ها می تواند در چنین شرایطی به نتیجه نهایی درمان کمک کند.

نقش نورومانیتورینگ حین جراحی تومورهای نخاعی

نورو مـانیتورینگ حین عمـل جراحی Intraoperative Neuromonitoring (IONM) استفاده از مجموعه ای از پایشگرهای الکتروفیزیولوژی و بالینی است که برای ثبت پتانسیل های مختلف الکتروفیزیولوژیک و غیر آن از بیمار در حین جراحی بر روی مغز، نخاع و سایر مناطق و ارگانهای حیاتی بدن طراحی شده است. این پایشگرها حین جراحی، اطلاعاتی در خصوص سیستم عصبی بیمار بیهوش، که نمی توان وی را معاینه عصبی کرد، به جراح و تیم بیهوشی میدهد.
تکنیک های نورو مـانیتورینگ به طور معناداری نرخ آسیب بعد از عمل را بدون به وجود آوردن خطرات اضافه کاهش میدهند و در نتیجه هزینه های مراقبت های بهداشتی کاهش می یابد. بیمارانی که تحت عمل جراحی سیستم عصبی یا غیر عصبی ( مانند جراحی بر روی احشاء لگنی) قرار میگیرند یا در خطر از دست رفتن یکپارچگی فیزیولوژیک یا آناتومیک سیستم عصبی قرار دارند، از نورومانیتورینگ سود می برند.

مشاهده گزارش عملهای جراحی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.